Avaa asiakkuus nyt ja käyt kauppaa Traderin parhaassa hintaluokassa (alk. 0,03%, min. 3 €) aina 31.5.2025 asti. Tutustu etuun »

Toimitusketjut ottavat mallia matkailusta

all-inclusive-logistiikka tarjoaa mahdollisuuksia sijoittajalle

Globaalit toimitusketjut ovat kovilla. Vaikka onkin turhauttavaa, että haluamaansa iPadia tai autoa joutuu odottamaan, kehitys pakottaa logistiikka-alan uudistumaan, mikä puolestaan avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia sijoittajalle.

Kilpailu on kiristynyt

Tavaran kuljettaminen eri puolille maailmaa on nykyisin vaikeaa. Ennen toimitusketjut kilpailivat siitä, kuka tarjoaa alimman hinnan ja nopeimman toimituksen. Viime aikojen logistiset haasteet ovat kuitenkin lisänneet yritysten halua maksaa lisää siitä, että saavat tavaransa jonon kärkeen, ja kilpailu logistiikka-alalla on kiristynyt. Tässä alunperin Saxo Bankin julkaisemassa artikkelissa kerrotaan, miten tämä luo sijoittajalle mahdollisuuksia.

All-inclusive logistiikkayhtiöiden tarve kasvaa

Kun konttien hinnat ovat pilvissä ja satamien purkukapasiteetti pienenee, yritysten on entistä tärkeämpää tehdä logistiikkakumppaninsa kanssa kokonaisvaltainen sopimus ja varmistaa itselleen asema premium-kumppanina, jonka toimitukset menevät muiden edelle.

Saxon osakestrategioista vastaavan johtajan, Peter Garnryn, mukaan nykyiset toimitusketjujen häiriöt jakavat logistiikka-alan kahtia: ”Haasteiden myötä on nähtävissä yhä voimakkaampaa kehitystä kokonaispalvelua tarjoavien, all-inclusive-logistiikkayritysten suuntaan. Kun perinteiset linjaliikennettä harjoittavat yritykset vain siirtävät tavaran paikasta A paikkaan B, nykyisin yritykset tarvitsevat logistiikkakumppanin, joka hoitaa tavaran tehtaalta lopulliseen määränpäähän.”

(Artikkeli jatkuu)

Tarjonnan ja kysynnän epätasapaino

Alla olevasta taulukosta 1 nähdään, että Hongkongin kaltaisessa satamassa puretun ja lastatun rahdin määrä on laskenut keskimäärin noin 25 % vuosina 2020–2021. Tämä on esimerkki globaalien toimitusketjujen pullonkauloista, jotka vaikeuttavat tavaran kuljettamista paikasta toiseen ja pidentävät toimitusaikoja.

Taulukko 1. Pullonkaulat rajoittavat rahdinkäsittelyä: Hongkongin satamassa kuukausittain käsiteltävän rahdin määrä keskimäärin (milj. tonnia)
2021 281 milj. tonnia
2020 377 milj. tonnia
2019 371 milj. tonnia
2018 381 milj. tonnia
2017 395 milj. tonnia
2016 381 milj. tonnia
 
Lähde: MacroBond & Saxo Group

 

Taulukosta 2 näkyy myös merikonttien hinnan roima nousu vuosina 2020–2021. Se osoittaa, että logistiikkapalvelujen tarjonta on epätasapainossa kysyntään nähden. Toisin sanoen yritysten on vaikeampaa saada tavaroitaan konttiin ja konttialukseen ja toimittaa niitä sinne, missä niitä myydään. Sen vuoksi yritykset ovatkin halukkaampia maksamaan konteista enemmän.

Taulukko 2. Konttien hinnat ovat nousseet pilviin: 40 jalan kontin keskihinta US-dollareina tärkeimmillä kuljetusreiteillä
2021 7,293 $
2020 2,171 $
2019 1,424 $
2018 1,519 $
2017 1,456 $
2016 1,193 $
 
Lähde: Drewry, Bloomberg & Saxo Group

 

Palvelun kattavuus ratkaisee potentiaalin sijoittajalle

Garnryn mukaan logistiikkayrityksillä on nyt erinomainen tilaisuus laajentaa toimintaansa ja hyötyä sekä tiiviimmästä kumppanuudesta tuotteiden valmistajien kanssa että mahdollisuudesta periä lisämaksua: ”Jos laajentaa toimintaansa pelkästä linjaliikenteestä kokonaiseksi verkostoksi ja tekee vaikkapa Inditexin tai H&M:n kanssa valtavan ison sopimuksen koko logistiikkapaketista, eli kaikista kuljetuksista tehtaille, tehtailta satamiin ja edelleen loppumarkkinoille, kyseessä on erittäin monimutkainen palvelu, josta voi veloittaa kunnon hinnan. Pidän tätä erittäin mielenkiintoisena mahdollisuutena logistiikka-alaan sijoittaville.”

Toisaalta Garnry näkee, että perinteisistä liiketoimintamalleista kiinni pitävät logistiikkayritykset voivat olla pulassa: ”En usko, että yksinkertaiset kuljetuspalvelut, maantiekuljetusyritykset tai linjaliikenne ovat kovinkaan mielenkiintoisia. Konttien siirtäminen linjaliikenteenä paikasta A paikkaan B on vielä melko pitkälle perushyödyke. Se voi olla vähän monimutkaisempaa kuin televisioiden valmistus, mutta puhutaan silti melko yksinkertaisesta palvelusta, ja siitä syystä uskon pääoman tuoton jäävän melko pieneksi.”